В цьому пості я збираюся розповісти про те, що ще ніколи і нікому не розповідала. Раніше в своїх соцмережа я згадувала про те, що мала негативний досвід роботи в мережевій компанії, але, якщо описувати всі події, то виходить справжній лонг-рід, який важко сприймати шматками. Тому про все я розповім тут, в моєму блозі: про моє перше знайомство з МЛМ; сподівання та крах, який я пережила; про довгий час заперечення та страху, а також чесний аналіз, який провела над собою протягом років...
Як ловили претендентів в МЛМ
Це було у двохтисячних. Мені було трохи за двадцять, я завершила базове навчання бухгалтера, працювала в невеличкому сільськогосподарському ТОВ і навчалася на заочному в університеті. Зарплата була маленька, вимоги великі, відрядження не оплачувані, тому я активно шукала інший варіант. Проте професійного досвіду було ще малувато, тому мене не спішили забирати деінде.
Одного разу мені подзвонили та запропонували безкоштовну консультацію з краси. Я відмовилася, бо часу через роботу було обмаль, та й не цікава була мені така консультація. Але співбесідник не здавався. Вже не пам'ятаю, як та що там було і як він мене вмовляв, але ми домовилися про зустріч щодо бізнес-можливості!
Далі в нас була особиста зустріч, потім семінар... В подробиці вдаватися не буду. Хто потрапляв в мережевий в ті часи, той знає, а хто ні - тому краще й не знати, бо зараз справи так ведуть тільки аферисти чи сектанти.
Отже, я запалала ідеєю власного бізнесу. Мені подобалася проста і зрозуміла система бізнесу, ділова атмосфера, що панувала в офісі. Я бачила людей з результатами. Я приймала участь в заходах, вчилася, готувала власну презентацію. І навіть поїхала до Криму на літо реалізовувати бізнес-задум директора нашої структури. Щоправда для цього мені довелося швидко зробити статус супервайзера.
Наставник переконав мене, що все нормально, що він свого часу вчинив так само. І насправді наявність боргу просто змушує його працювати активніше, щоб закрити кредит завчасно. Я купила продукції на 2500$. Це була шалена сума для мене в ті роки, але я щиро вірила, що зможу закрити кредит за рік. Тим паче під час бізнес-подорожі до Криму я повинна була реалізувати значну частину продукції. Як на зло, на складі не виявилося в достатній кількості того, що я хотіла придбати, тож довелося швиденько замінювати на "те, що є", адже відрядження вже було на самому носі.
Я просто не підходжу для МЛМ
Подорож до Криму та робота в промо-палатках залишила в мене достатньо приємне враження. Тепер я добре розумію молодь, яка на літо виїжджає на курорти підзаробити. Крім того, там я близько познайомилася з тими, хто в цьому бізнесі був багато років. І тоді я вперше зрозуміла, що все не так просто, як мені здавалося.
Досвідченні, а що найголовніше - успішні, підприємці МЛМ бізнесу випромінювали особливу ауру. На вигляд вони були доброзичливі та привітні, але всередині відчувалася жорсткість та самовпевненість, які для мене були аж занадто далекі. Цими якостями я не володіла і не бажала володіти.
Літо закінчилося. За його результатами я вийшла в нуль. Частину продукції мені вдалося реалізувати, але всі зароблені кошти були витрачені на життя в курортному місті і сяке-таке погашення кредиту.
Справжня халепа почалася восени, коли замість палатки, до якої люди підходили самі, я повернулася до свого міста-мурашника, де людей потрібно було ловити на вулицях. На спробу познайомитися реагували не посмішкою, а заклопотаною відмовою. І вже не було постійної підтримки інших членів команди, які завжди поруч та допоможуть.
За кілька місяців я не заробила жодної гривні. Обов'язок зі сплати боргу впав на плечі мого коханого. Підтримки в бізнесі від нього я не отримала, навпаки, він наполягав на тому, щоб я покинула цю справу і влаштувалася на нормальну роботу.
Зрештою я здалася та пішла з команди. Грошей катастрофічно не вистачало днями і ночами лунали дзвінки колекторів з вимогою виплатити борг. Це був найхимерніший період мого життя: я користувалася люксовою косметикою, але мені ні на шо було купити поїсти... Ось такий парадокс 😅
Світова криза 2008 року врятувала мене. Долар впав втричі і це дозволило повністю погасити кредит.
Ось так. Кому криза, а кому порятунок.
Помилки в МЛМ
І хоч зазвичай на цьому відгуки про багаторівневий маркетинг завершуються, цей допис не мав би сенсу, якби я закінчила його своєю сумною оповіддю. Адже з такого оповідання можна зробити неправильний висновок, що цей бізнес поганий, а ті, хто ним займаються, аферисти.
- Хіба не так? - спитаєш ти. - Хіба не очевидно, що мережевий в усьому винуватий?
Я також так думала. Багато років. Але, на щастя, в мене вистачило сміливості визнати, що насправді провина в тому, що зі мною сталося, цілковито на мені. Адже я зробила кілька ключових помилок, що й призвели до такого результату. Наприклад, я не знала тоді, що дуплікація, в загально прийнятому сенсі, - це міф. Ми всі занадто різні, щоб вести бізнес однаково. Що мережевий працює за правилами бізнесу, але потребує навичок найманого працівника. Що вкладенням в продукт повинні передувати вкладення в себе. І багато іншого.
І тому тепер я вважаю, що маю право дати тобі кілька порад:
- Не спалюй мостів. Не варто йти з роботи до того, як в тебе з'явився результат. Не кидай навчання, не сварися з батьками чи чоловіком. Спочатку досягни, а потім доводити вже нічого не потрібно буде.
- Не бери в борг. Ніколи не бери кредит на придбання продукції в мережевому. Компанія повинна організувати свою роботу так, щоб ти могла працювати за передоплатою від клієнтів, або навіть не торкатися продуктів (дропшипінг). Якщо компанія цього не робить, змінюй компанію.
- Правильно оцінюй свої можливості. Спершу зроби, а потім приймай рішення. Я свого часу вважала, що зможу робити "холодні контакти" з людьми на вулиці, але помилилася.
- Не поспішай. Ти до цього жила 20-30-40 років без необхідності придбати найвигідніший пакет, почекаєш ще кілька днів, поки перевіриш факти з різних джерел та здобудеш відповідні знання. Якщо ж пропозиція обмежена в часі, варто тверезо оцінити вигоди, ризики та свої можливості. Що буде, якщо в тебе не вигорить?
- Не дозволяй наставнику впливати на тебе. Його задача навчати та мотивувати. Такий вплив може стосуватися не тільки закупівлі великої партії продукції, як було у мене, а й спонукання діяти всупереч твоїм переконанням чи бажанню. Ти уже підприємець і твоя задача приймати виважені рішення, а такі рішення під тиском не приймаються.
- Порівнюй варіанти. Зараз є десятки стратегій розвитку в мережевому бізнесі і сотні компаній, тому якщо в тебе не вийшло заробити зі списком знайомих або через групи в фейсбук, це не означає, що в тебе не вийде через особистий бренд, і навпаки. Робити особистий обіг в компанії з монопродуктом може бути складніше, ніж в мас-маркеті. Комусь більше цікаві БАД, комусь косметика. І таке інше.
Коучі та ті, хто продає курси, переконують, що сьогодні можна заробити тільки через особистий бренд. Це брехня. На моїх очах виросла директорка, яка займалася виключно холодними контактами. Головне - обрати той метод, який тобі підходить.
Хто винуватий
Давай підемо далі і остаточно розберемо, що ж тоді сталося. І знайдемо винуватця мого епічного провалу.
Першим згадаємо те, що звинувачують більшість людей, а саме: багаторівневий маркетинг. На це я відповім, що ця система бізнесу ефективно розвивається з сорокових років двадцятого століття по всьому світі. Найбільш розповсюджена в США, де вважається таким самим звичайним бізнесом, як і інші, але однією обмовкою. Мережевий - це бізнес для бідних, тобто для його початку стартовий капітал не потрібен, або його розмір мінімальний. Та й справді, що поганого в тому, щоб отримувати дохід від того, що продаєш товари? Від кіосків, супермаркетів і ринків до сайтів і виробничих компаній, всі щось продають і ніхто на них за це косо не дивиться.
- Ну, гаразд, - скажеш ти. - Тоді напевно вся справа в компанії. Вона винувата.
І знову не погоджуся, бо тут також без нарікань: світовий рівень, десятки років на ринку, якісна продукція, сотні тисяч успішних підприємців. Продукція елітна та має гучне ім'я, тому така дорога. З всіма консультантами підписується контракт та чесно виплачуються винагороди.
Тоді залишаються консультанти: директор структури, мій наставник і я. І ось тут я відповім: можливо. Бо саме на цьому рівні система дає збій. Аферисти та бажаючі швидкої наживи зустрічаються в цьому бізнесі дуже часто, бо багато людей просто не розуміють, де в цьому бізнесі гроші.
Та бізнес не стає поганим тільки через те, що ним користуються недоброчесні люди. Бізнес нерухомості не став поганим через те, що в ньому іноді продають повітря. І банківська сфера не стала поганою через те, що власники банків періодично втікали з грошима клієнтів. І світові бренди не стають поганими через те, що хтось вирішив зварити підробку в своєму підвалі. Гадаю, я донесла свою думку.
Чи свідомо вводив в оману директор тієї компанії, чи насправді вважав свій метод благом? Чи свідомо приховував ризики мій наставник, чи сам їх не враховував? Зрештою, у них все спрацювало: були клієнти і партнери, був заробіток. Я зовсім не хочу пускатися в філософію, бо насправді все це не має значення, адже головним, зрештою, є те, яке рішення приймаєш ти.
Висновок
На початку двохтисячних років мережевий маркетинг працював за тими ж законами та правилами, що і зараз, але методи, які тоді використовувалися, мені не підійшли. З того часу методи кілька разів змінювалися і нарешті стали такими, з якими мені працювати комфортно. Більше того, попередні напрацювання ніхто не відміняв. Зараз можна працювати і офлайн, і онлайн. Зі знайомими чи незнайомцями. Через продажі, консультації чи в лоб. З досвідченими мережевиками чи новачками. Спамом чи особистим брендом...
Цей бізнес не хороший і не поганий. Це просто бізнес. Де існують ризики, але їх значно менше, ніж в будь-якій іншій підприємницькій діяльності. І це варто враховувати.
Обираєш тільки ти. Все залежить від твоїх навичок та умінь. Від твоїх цінностей. Від твого психотипу. А також від твого наставника, який покаже тобі всі наявні в його арсеналі засоби досягнення успіху в цьому надзвичайному бізнесі. Твоя задача лише обрати.
Дивись відео відгук на YouTube
І насамкінець закликаю поспілкуватися. Чи є в тебе досвід співпраці з мережевою компанією? Якщо так, то який він? Пиши в коментарях, що ти думаєш по темі.
Підписуйся на блог.
Бажаю успіху. До зустрічі на друкованих сторінках!
Немає коментарів:
Дописати коментар